Case study: pedagogical and methodological aspects
Keywords:
case study, theory-praxis relations, teaching, methodsAbstract
This article characterizes the "case study " under two aspects related to each other. The first refers to the relations between teaching and learning, pointing out its possibilities in the academic activities and in the relations between theory and practice. The second one presents a methodology to collect, analyze and interpret data on the scientific research process.
Downloads
References
CHIZZOTTI, A. Pesquisa em ciências humanas e sociais . 2.ed. São Paulo : Cortez, 1995. p.95-96.
FOLLARI, R.A. Algumas considerações práticas sobre interdisciplinaridade. In: JANTSCH, A. p., BIANCHETTI, L. (Org.). Interdisciplinar idade-. para além da filosofia do sujeito. Rio de Janeiro : Vozes, 1995. p.97-110, 138.
FREIRE, P. Considerações em torno do ato de estudar. In: . Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro : Paz e Terra, 1976. p. 19-22.
GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. São Paulo : Atlas, 1988. 124p.
GIL, A. C. Métodos e técnicas de pesquisa social. 4.ed. São Paulo: Atlas, 1994. p.79-80, 95-96.
GOODE, W. J., HATT, P. K. Métodos em pesquisa social . 7.ed. São Paulo : Nacional, 1979. p. 423-424.
JORGE, R.C. Chance para uma esquisofrênica. Belo Horizonte : Imprensa Oficial de Minas Gerais, 1981. 115p.
LÜDKE, M., ANDRÉ, M. Pesquisa em educação: abordagens qualitativas. São Paulo : EPU. 1986. p. 8-23.
NOGUEIRA, O. Pesquisa Social. São Paulo: Nacional, 1977. 209p.
PÁDUA, E. M. M. de. Metodologia da pesquisa: fundamentos teóricos e técnicos. Campinas : Instituto de Filosofia PUCCAMP, 1991 . 66 p. (Mimeografado).
O trabalho monográfico como iniciação à pesquisa científica. In: CARVALHO, M.C. M. de (Org.). Construindo o saber-. metodologia científica: fundamentos e técnicas. 4.ed. rev. ampl. Campinas: Papirus, 1994. p. 149-180.