Purposes in life of young Brazilians: identities and values in context

Authors

Keywords:

Brazilian youth, Organizing models of thinking, Purpose

Abstract

The aim of the article was to analyze the purposes in life of young Brazilians. A total of 560 students, aged 15-19 years, from the five geopolitical regions of Brazil, answered an open questionnaire developed by the Stanford Center on Adolescence and adapted to the specificities of the research. The data were analyzed using the Theory of Organizing Models of Thinking, which enabled us to identify six models of purposes. Most young people expressed their life purposes as a natural course of life or as an idealized dream; most of them also presented a self-centered view of their purposes, focused on their own accomplishments. The results reveal an association between life purposes and identity of young Brazilians in the interaction with collective values, particularly regarding the overcoming of economic difficulties and financial achievements.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrews, M. C., Bundick, M. J., Jones, A., Bronk, K, C., Mariano, J. M., & Damon, W. (2006). Youth purpose interview protocol. Stanford: Stanford Center on Adolescence.

Arantes, V. (2012). Modelos organizadores do pensamento e o seu desenvolvimento teórico-metodológico: estudos de Psicologia e Educação (Tese doutorado não-publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi. org/10.11606/T.48.2013.tde-17092013-102132

Arantes, V., Danza, H. C., Pinheiro, V. P. G., & Pátaro, C. S. O. (2016). Projetos de vida, juventude e educação. International Studies on Law and Education, 23, 77-94. Retrieved from http://hottopos.com/isle23/77-94Valeria&.pdf.

Araújo, U. F. (2003). Conto de escola: a vergonha como um regulador moral. São Paulo: Moderna.

Araújo, U. F. (2009). Apresentação à edição brasileira. In W. Damon (Org.), O que o jovem quer da vida? Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes. São Paulo: Summus.

Bronk, K. C. (2011). The role of purpose in life in healthy identity formation: a grounded model. In J. M. Mariano (Ed.), New directions for youth development. Cambridge: Jossey-Bass.

Bronk, K. C. (2012). A grounded theory of the development of noble youth purpose. Journal of Adolescent Research, 27, 78-109. https://doi.org/10.1177/0743558411412958

Bronk, K. C. (2014). Purpose in life: a critical component of optimal youth development. New York: Springer Science.

Bundick, M. J. (2009). Pursuing the good life: an examination of purpose, meaningful engagement, and psychological well-being in emerging adulthood (Unpublished doctoral dissertation). Stanford University, Stanford.

Bundick, M. J. (2011). The benefits of reflecting on and discussing purpose in life in emerging adulthood. In J. M. Mariano (Ed.), New directions for youth development. Cambridge: Jossey-Bass.

Colby, A., & Damon, W. (1992). Some do care: contemporary lives of moral commitment. New York: Free Press.

Damon, W. (2009). O que o jovem quer da vida? Como pais e professores podem orientar e motivar os adolescentes. São Paulo: Summus.

Damon, W., Menon, J., & Bronk, K. C. (2003). The development of purpose during adolescence. Applied Developmental Science, 7(3), 113-128.

Danza, H. C. (2014). Projetos de vida e educação moral: um estudo na perspectiva da teoria dos Modelos Organizadores do Pensamento (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi.org/10.11 606/D.48.2014.tde-14102014-112835

Danza, H. C. (2019). Conservação e mudança nos projetos de vida dos jovens (Tese de doutorado não-publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo.

Dellazzana-Zanon, & L., Freitas, L. B. L. (2015). Uma revisão de literatura sobre a definição de projeto de vida na adolescência. Interação Psicologia Curitiba, 19(2), 281-292. http://doi.org/10.5380/psi.v19i2.35218

Erikson, E. H. (1968). Identity youth and crisis. New York: W. W. Norton & Company Inc.

Erikson, E. H. (1980). Identity and the life cycle (paperback). New York: W. W. Norton & Company Inc.

Frankl, V. E. (1991). Em busca de sentido: um psicólogo no campo de concentração (15 ed.). Petrópolis: Vozes (Originalmente publicado em 1946).

Gomes, M. A. G. (2016) A dimensão afetiva e a felicidade nos projetos de vida dos jovens: um estudo na perspectiva da Teoria dos Modelos Organizadores do Pensamento (Tese de doutorado não-publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.48.2017.tde-15022017-143235

Gonçalo, M. F. (2016). Projetos de vida, felicidade e escolhas profissionais de jovens brasileiros: um estudo na perspectiva da Teoria dos Modelos Organizadores do Pensamento (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi.org/10.11606/D.48.2017.tde-22122016-113643

Kashdan, T. B., & McKnight, P. E. (2009). Origins of purpose in life: refining our understanding of a life well lived. Psychological Topics, 18, 303-316. https://doi.org/2010-23922-008

Kosby, S. I., & Mariano, J. M. (2011). Promoting youth purpose: a review of the literature. In J. M. Mariano (Ed.), New directions for youth development. Cambridge: Jossey-Bass.

Malin, H. (2018). Teaching for purpose: preparing students for lives of meaning. Cambridge: Harvard Educational Press.

Malin, H., Reilly, T. S., Quinn, B., & Moran, S. (2013). Adolescent purpose development: exploring empathy, discovering roles, shifting priorities, and creating pathways. Journal of Research on Adolescence, 24(1), 186-199. https://doi. org/10.1111/jora.12051

Mariano, J. M., & Going, J. (2011). Youth purpose and positive youth development. In R. M. Lerner, J. V. Lerner, & J. B. Benson (Eds.), Advances in child development and behavior. Burlington: Academic Press.

Mariano, J. M., Moran, S., Araújo, U. F, Biglia, B. Folgueiras, P., Jiang, F., & Tirri, K. (2014, October 29). Educating for youth purpose around the world [Video]. YouTube. Retrieved from: http://youtu.be/GM_sziyLOAU

Moran, S. (2009). Purpose: giftedness in intrapersonal intelligence. High Ability Studies, 20(2), 143-159. https://doi. org/10.1080/13598130903358501

Moreno-Marimón, M., Sastre, G., Bovet, M., & Leal, A. (1998). Conocimiento y cambio: los modelos organizadores en la construcción del conocimiento. Barcelona: Paidós.

Moreno-Marimón, M., & Sastre, G. (2010). Cómo construimos universos: amor, cooperación y conflicto. Barcelona: Gedisa.

Parks, S. D. (2011). Big questions, worthy dreams: mentoring emerging adults in their search for meaning, purpose, and faith. San Francisco: Jossey Bass.

Pátaro, C. S. O. (2011). Sentimentos, emoções e projetos vitais da juventude: um estudo exploratório na perspectiva da Teoria dos Modelos Organizadores do pensamento (Tese de doutorado não-publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi.org/10.11606/t.48.2011.tde-10062011-131732

Pinheiro, V. P. G. (2013). Integração e regulação de valores e sentimentos nos projetos de vida de jovens brasileiros: um estudo na perspectiva dos modelos organizadores do pensamento (Tese de doutorado não-publicada). Universidade de São Paulo, São Paulo. https://doi.org/10.11606/T.48.2013.tde-04062013-133059

Pinheiro, V. P. G., & Arantes, V. A. (2015). Values and feeling in young Brazilians’ purposes. Paideia, 25(61), 201-209. doi: 10.1590/1982-43272561201508

Pizzolato, J. E., Brown, E. L., & Kanny, M. A. (2011). Purpose plus: supporting youth purpose, control, and academic achievement. In J. M. Mariano (Ed.), New directions for youth development. Cambridge: Jossey-Bass.

Seligman, M. E. P., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive Psychology: an introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14. https://doi.org/10.1037/0003-066X.55.1.5

Velho, G. (1994). Projeto e metamorfose: antropologia das sociedades complexas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar.

Winters, C., Leite, J. P. C., Pereira, B. C., Vieira, G. P., & Dellazzana-Zanon, L. L. (2018). Desenvolvimento juvenil positivo e projetos de vida: uma revisão sistemática da literatura internacional. Cadernos de Educação, 17(35), 39 -53.

Downloads

Published

2023-02-07

How to Cite

ARANTES, V. A., & PINHEIRO, V. P. G. (2023). Purposes in life of young Brazilians: identities and values in context. Psychological Studies, 38. Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/estpsi/article/view/7284

Issue

Section

THEMATIC SECTION: PURPOSE IN LIFE