Reading practices and reading comprehension in 5th-7th grades of middle school

Authors

  • Rubem Muniz BAPTISTA Universidade Salgado de Oliveira, Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Pedro Viana de FREITAS JUNIOR Universidade Salgado de Oliveira, Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Adriana Penha PEÇANHA Universidade Salgado de Oliveira, Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Adriana Benevides SOARES Universidade Salgado de Oliveira, Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.
  • Marsyl Bulkool METTRAU Universidade Salgado de Oliveira, Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Psicologia
  • Márcia Maria Peruzzi Elia da MOTA Universidade Salgado de Oliveira, Pró-Reitoria de Pós-Graduação e Pesquisa, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

Keywords:

Comprehension, Reading habits, Reading

Abstract

The objective of this study was to investigate adolescents’ reading practices and the relationship with their Reading comprehension performance. One hundred twenty-one 5th-7th graders from public middle schools, both male female and aged from 11 to 14 years old, participated in this study. Three instruments were applied: a Cloze Reading comprehension questionnaire; a Cloze reading practice test; and a Home Literacy questionnaire. The main results showed that most students read one or more books per year and use social networking sites for discussions frequently. As for the association between reading practices and reading comprehension, the results showed that reading for enjoyment, for example, reading comic books and manga, is related to low reading comprehension performance since the students that read more of this type of text had lower performance according to the results of Analysis of Variance (F(3, 120) = 2.91; p = 0.03). In addition, it was found that students who read more school-related texts at home had better performance on reading comprehension tests (F(3, 120) = 2.92; p = 0.03).

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bus, A. G., van Ijzendoorn, M. H., & Pellegrini, A. D. (1995). Joint book reading makes for success in learning to read: A meta-analysis on intergenerational transmission of literacy. Review of Educational Research, 65(1), 1-21.

Cantrell, S., Almasi, J., Carter, J., Rintamaa, M., & Madden, A. (2010). The impact of a strategy-based intervention non the comprehension and strategy use of struggling adolescent readers. Journal of Educational Psychology, 102(2), 257-280.

Dembo, M. H. (2000). Motivation and learning strategies for college success: A self-management approach. Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Durkin, D. (1966). Children who read early. New York: Teachers College.

Frijters, J. C., Barron, R. W., & Brunello, M. (2000). Direct and mediated influences of home literacy and literacy interest on pre readers’ oral vocabulary and early written language skill. Journal of Educational Psychology, 92(3), 466-477

Grolnick, W. S., & Ryan, R. M. (1989). Parent styles associated with children’s self-regulation and competence in school. Journal of Educational Psychology, 81(2), 143-154.

Hong, S., & Ho, H. (2005). Direct and indirect longitudinal effects of parental involvement on student achievement: Second-order latent growth modeling across ethnic groups. Journal of Educational Psychology, 97(1), 32-42.

Ibope Inteligência/Fundação Pró-Livro. (2012). Pesquisa Retratos da Leitura no Brasil. Recuperado em março 28, 2012, de http://g1.globo.com/vestibular-eeducacao/noticia/2012/03/criancas-e-adolescentesestao-lendo-menos-indica-pesquisa.html

Joly, M. C. R. A., & Istome, A. C. (2008). Compreensão em leitura e capacidade cognitiva: estudo de validade do teste de Cloze Básico - MAR. Psic, 9(2), 219-228.

Joly, M. C. R. A., & Lomônaco, J. F. B. (2003). Avaliando a compreensão de leitura no ensino fundamental: uma comparação entre o instrumento eletrônico e o impresso. Boletim de Psicologia, 53(119), 131-147.

Joly, M. C. R. A., & Nicolau, A. F. (2005). Avaliação de compreensão em leitura usando cloze na 4ª série. Temas sobre Desenvolvimento, 14(83-84), 14-19.

Ketch, A. (2005). Conversation: The comprehension connection preview. Reading Teacher, 59(1), 8-13.

Lave, J. (1988). Cognition in practice: Mind, mathematics and culture in everyday life. New York: Cambridge University Press.

Leffa, V. J. (1996). Fatores da compreensão na leitura. Cadernos do IL, 15(15),143-159.

Leseman, P., & Jong, P. (2001). How important is home literacy for acquiring literacy in school? In L. Verhoeven & C. Snow (Eds.), Literacy and motivation Reading engagement in individuals and groups (pp.71-93). Mahwah: Lawrence Erlbaum Associates.

Moura, I. C. S. (2006). A comprensão da leitura textual de alunos com Síndrome de Asperger: um estudo exploratório (Dissertação de mestrado não-publicada). Universidade Gama Filho, Rio de Janeiro.

Moss, G., & McDonald, J. (2004). The borrowers: Library records as unobtrusive measures of children’s Reading preferences. Journal of Research in Reading, 27(4),401-412.

Oliveira, K. L., Suehiro, A. C. B., & Santos, A. A. A. (2004). Avaliação da aprendizagem no ensino superior: estudo da relação com a compreensão em leitura. In C. Machado, L. S. Almeida, M. Gonçalves, & V. Ramalho (Orgs.), Avaliação psicológica: formas e contextos (pp.217-23). Braga, Portugal: Psiquilíbrios Edições.

Oliveira, K. L., Boruchovitch, E., & Santos, A. A. A. (2007). Compreensão de leitura em alunos de sétima e oitava séries do ensino fundamental. Psicologia Escolar e Educacional, 11(1), 41-49. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-85572007000100005

Peixoto, C., Silva, M., Leal, T., & Cadima, J. (2006). Desenvolvimento da literacia emergente: competências em crianças de idade pré-escolar. Comunicação apresentada no 6º Encontro Nacional (4º Internacional) de Investigação em Leitura, Literatura Infantil e Ilustração, Braga, Portugal.

Purcell-Gates, V. (1996). Stories, coupons, and the TV guide: Relationship between home literacy experiences and emergent literacy knowledge. Reading Research Quarterly, 31(4), 406-428.

Purcell-Gates, V. (2000). Family literacy. In M. L. Kanil, P. B. Mosenthal, P. D. Pearson, & R. Barr (Eds.), Handbook of reading research (pp.853-70). Mahwah: Lawrence Erlbaunm Associates.

Rashid, F. L., Morris, R. D., & Sevcik, R. A. (2005). Relationship between home literacy environment and Reading achievement in children with reading disabilities. Journal of Learning Disabilities, 38(1), 2-10.

Santos, A. A. A. (2005). O Cloze na avaliação da compreensão em leitura com alunos de 5ª a 8ª série (Manuscrito não-publicado).

Scarborough, H. S., Dobrich, W., & Hager, M. (1991). Preschool literacy experience and later Reading achievement. Journal of Learning Disabilities, 24(8),508-511.

Sénéchal, M., LeFevre, J. A., Thomas, E. M., & Daley, K. E. (1998). Differential effects of home literacy experiences on the development of oral and written language. Reading Research Quarterly, 33(1), 96-116.

Published

2023-03-15

How to Cite

BAPTISTA, R. M., FREITAS JUNIOR, P. V. de, PEÇANHA, A. P., SOARES, A. B., METTRAU, M. B., & MOTA, M. M. P. E. da. (2023). Reading practices and reading comprehension in 5th-7th grades of middle school. Psychological Studies, 33(1). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/estpsi/article/view/7813