Personality

Comparative study between two assessment instruments

Authors

  • Tatiana de Cássia NAKANO Pontifícia Universidade Católica de Campinas, Centro de Ciências da Vida, Programa de Pós-Graduação em Psicologia.

Keywords:

Academic achievement, Gender identity, Big Five Personality Model

Abstract

With the aim to verify convergence between two models of personality assessment, the Agreeableness Scale and the Factor Personality Inventory were applied in 71 participants (43 female/28 male) aged between 18 and 31 years (M = 21.11 years, SD = 4.28), with high school (n = 28) and university grade (n = 43). The first factor of the Agreeableness Scale, cordiality, correlated significantly and positively with eight needs assessed by Factor Personality Inventory (Assistance, Intraception, Cuddling, Deference, Affiliation, Order, Permanence and Change). Other factors (pro-sociability and trust in people) did not correlate significantly with any of the needs assessed by the Factor Personality Inventory. Significant differences due to gender were found in relation to the needs intraception, deference and autonomy in the Factor Personality Inventory and cordiality in Agreeableness Scale, and in relation to age of participants differences no were found. Studies evaluating the remaining factors of the Big Five Personality Model are recommended, as well as greater age range of the sample.

 

Downloads

Download data is not yet available.

References

Andrade, J. M. (2008). Evidências de validade do inventário dos cinco grandes fatores de personalidade para o Brasil (Tese de doutorado não-publicada). Universidade de Brasília.

Bartholomeu, D., Nunes, C. H. S. S., & Machado, A. A. (2008). Traços de personalidade e habilidades sociais em universitários. Psico-USF, 13(1), 41-50.

Bueno, J. M. H., Oliveira, S. M. S. S., & Oliveira, J. C. S. (2001). Um estudo correlacional entre habilidades sociais e traços de personalidade com universitários. Psico-USF, 6(1), 31-38.

Candeias, A. A. (2008). Criatividade: perspectiva integrativa sobre o conceito e sua avaliação. In M. F. Morais, & S. Bahia (Orgs.), Criatividade: conceito, necessidades e intervenção (pp.41-64). Braga: Psiquilíbrios.

Costa, P. T., & McCrae, R. R. (2002). NEO five-factor inventory: Interpretive report. Lutz: Psychological Assessment Resources.

Costa, P. T., Jr., & Widiger, T. A. (1993). Introduction. In P. T. Costa, & T. A. Widiger (Eds.), Personality disorders and the five-factor model of personality (pp.1-10). Washington: American Psychological Association.

Cuperman, R., & Ickes, W. (2009). Big five predictors of behavior and perceptions in initial dyadic interactions: Personality similarity helps extraverts and introverts, but hurts “disagreeables”. Journal of Personality and Social Psychology, 97(4), 667-684.

Dancey, C. P., & Reidy, J. (2006). Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre: Artmed.

De Young, C. G., Quilty, L. C., & Peterson, J. B. (2007). Between facets and domains: 10 aspects of the big five. Journal of Personality and Social Psychology, 93(5), 880-896.

Diniz, S. S., & Zanini, D. S. (2010). Relação entre fatores de personalidade e estratégias de coping em adolescentes. Psico-USF, 15(1), 71-80.

Donnellan, M. B., & Lucas, R. E. (2008). Age diferences in the big five across the life span: Evidence from two national samples. Psychology and Aging, 23(3), 558-566.

Ferreira, M. C. (1999). Identidade de gênero e atitudes sobre a mulher. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 15(3), 249-255.

Fierro, A. (2004). O desenvolvimento da personalidade na idade adulta e na velhice. In C. Coll, A. Marchesi, & J. Palácios. Desenvolvimento psicológico e educação (Vol.1, pp.404-420). Porto Alegre: Artmed.

Flores-Mendoza, C. (2008). Inventário de Personalidade NEO Revisado: NEO PI-R–Manual. São Paulo: Vetor.

Friedman, H. S., & Schustack, M. W. (2004). Teorias da personalidade: da teoria clássica à pesquisa moderna. São Paulo: Prentice Hall.

Furnham, A. (1996). The big five versus the big four: The relationship between the Myers-Briggs Type Indicator (MBTI) and NEO-PI Five Factor Model of Personality. Personality and Individual Differences, 21(2), 303-307.

Furnham, A., & Fudge, C. (2008). The big five model of personality and sales performance. Journal of Individual Differences, 29(1), 11-16.

Gándara, M. V. B., Ortiz, M. A. C., & Tello, F. P. H. (2006). Análisis transversal de los cinco factores de personalidad por sexo y edad en niños españoles. Revista Latinoamericana de Psicología, 38(3), 567-577.

Garcia, L. F. (2006). Teorias psicométricas da personalidade. In C. E. Flores-Mendoza, & R. Colom (Orgs.), Introdução à psicologia das diferenças individuais (pp.219-242). Porto Alegre: Artmed.

Gosling, S. D., Rentfrow, P. J., & Swann, W. B. Jr. (2003). A very brief measure of the big five personality domains. Journal of Research in Personality, 37(6), 504-528.

Hampson, S. E., & Goldberg, L. R. (2006). A first large cohort study of personality trait stability over the 40 years between elementary school and midlife. Journal of Personality and Social Psychology, 91(4), 763-779.

Hofstede, G., & McCrae, R. R. (2004). Personality and culture revisited: Linking traits and dimensions of culture. Cross-Cultural Research, 38(1), 52-88.

Hutz, C. S., Nunes, C. H. S., Silveira, A. D., Serra, S. J., Anton, M., & Wieczorek, L. S. (1998). O desenvolvimento de marcadores para a avaliação da personalidade no modelo dos cinco grandes fatores. Psicologia Reflexão e Critica, 11(2), 395-411.

Hutz, C. S., & Nunes, C. H. S. S. (2001). Escala fatorial de neuroticismo. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Jones, W. H., Chernovetz, M. E. O., & Hansson, R. O. (1978). The enigma of androgeny: Differential implications for males and females? Journal of Consulting and Clinical Psychology, 46(2), 298-313.

Lucas, R. E., & Donnellan, M. B. (2009). Age diferences in personality: Evidence from a nationally representative Australian sample. Developmental Psychology, 45(5), 1353-1363.

McCrae, R. R. (1993). Opennes to experience as a basic dimension of personality. Imagination, Cognition and Personality, 13(1), 39-55.

McCrae, R. R., & John, O. (1992). An introduction to the five-factor model and its applications. Journal of Personality, 60(2), 174-214.

Meehl, P. E. (2000). The dynamics of “structured” personality tests. Journal of Clinical Psychology, 56(3), 367-373.

Montuori, A., & Purser, R. (1995). Deconstructing the lone genius myth: Towards a socio-ecological view of creativity. Journal of Humanistic Psychology, 35(3), 69-112.

Murray, H. (1962). Explorations in personality. New York: Science Editions.

Notfle, E. E., & Fleeson, W. (2010). Age differences in big five behavior averages and variabilities across the adult life span: Moving beyond retrospective, global summary accounts of personality. Psychology and Aging, 25(1), 95-107.

Noronha, A. P. P. (2002). Análise de testes de personalidade: qualidade do material, das instruções, da documentação e dos itens qualidade de testes de personalidade. Estudos de Psicologia (Campinas), 19(3), 55-65.

Noronha, A. P. P., Freitas, F. A., Sartori, F. A., & Ottati, F. (2002). Informação contidas nos manuais de testes de personalidade. Psicologia em Estudo, 7(1), 143-149.

Nunes, C. H. S. (2007). Lançamento da Escala Fatorial de Extroversão (EFEX) e Escala Fatorial de Socialização (EFS). Avaliação Psicológica, 6(1), 103-106.

Nunes, C. H. S., & Hutz, C. S. (2007a). Escala Fatorial de Extroversão: manual técnico. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Nunes, C. H. S., & Hutz, C. S. (2007b). Escala Fatorial de Socialização: manual técnico. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Nunes, C. H. S., Hutz, C. S., & Giacomoni, C. H. (2009). Associação entre bem estar subjetivo e personalidade no modelo dos cinco grandes fatores. Avaliação Psicológica, 8(1), 99-108.

Nunes, C. H. S. S., Hutz, C. S., & Nunes, M. F. O. (2010). Bateria fatorial de personalidade: manual técnico. São Paulo: Casa do Psicólogo.

Published

2014-09-30

How to Cite

NAKANO, T. de C. (2014). Personality: Comparative study between two assessment instruments. Psychological Studies, 31(3). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/estpsi/article/view/8449

Issue

Section

INSTRUMENTS AND PROCESSES IN PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT