The use of Electronic Networks by university teachers

Authors

  • Maria Elisabete CATARINO UEL
  • Cecilia Carmem Cunha PONTES Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Keywords:

Electronic Network, Internet, Network

Abstract

Characterize the network structure and access services to Internet as well as the use ofthe electronic networks by thefaculty of Universidade Estadual de Londrina (UEL) to verify the possible co-relations ofdivers variables with the areas ofknowledge. The results demonstrate that UEL Network has a highly technological structure, but it is necessary that the microcomputers and the services be better distributed, and that training programs be offered. The conclusion drawn is that teachers users of the electronic networks are dispersed in all areas of knowledge, the group of Exact Sciences being the most meaningful, mostly doctors and male. For that group the structure of UEL Network is best adequate due to the amount ofequipament available and also because the users are very experienced in using the networks. The use of the electronic networks concentrates basically in the use of Internet, especially for communication and research, and the services mostly used are e-mail, and Web.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABELS, Eileen G.; LIEBSCHER, Peter; DENMAN, Daniel W. Factors that influence the use ofeletronic networks by science and engineering faculty at small institutions: part I. Journal of American Society for Information Science, v.47, n.2, p. 146-158, 1996.

BANE, Adele ; MILHEIN, William D. Possibilidades de Ia Internet: como usan Ia Internet 10s professores universitários. Revista Interamericana de Nuevas Tecnologias de Ia Informacion, v.2, n.2, p.47-54, Mayo/Ago. 1996.

BOTELHO, Tânia Mara; COSTA, sely Maria de Souza. O espaço quaternário no setor da informação: significado e perspectiva. Transinformação, Campinas, v.2, n.1, p.49-68, jan./abr. 1990.

DOUGHERTY, Jay. E-mail chega à maturidade. Folha de Londrina, Londrina, 26 out. 1998a. Folha Informática, p.2

Programas de busca acham o impossível. Folha de Londrina, Londrina, 23 nov. 1998b. Folha Informática, p. 2.

DUMANS, Maria Luiza Fontenelle. Internet: novas perspectivas para a biblioteca no ciberespaço. Transinformação, Campinas, v.5, n. 1-3, p. 72-79, jan./dez. 1993.

FERREIRA, Sueli Mara Soares Pinto. Redes eletrônicas e necessidades de informação. São Paulo, 1995. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Escola de Comunicação e Artes, Universidade de São Paulo.

FRANCO, Marcelo Araújo. As Tecnologias digitais da inteligência: impressões de um profissional da informática sobre a rede Internet. Campinas, 1996. Dissertação (Mestrado em Educação) - Faculdade de Educação.Universidade Estadual de Campinas.

INTERNET 2 abre canais para pesquisa. Folha de Londrina, Londrina, 21 maio 1998. Folha

Informática, p.4

LAZINGER, Susan S.; BAR-LLAN, Judit; PERITZ Bluma C. Internet use by faculty members in various disciplines: a comparative case study. Journal of American Society for Information Science, v.48, n.6, p.508-518, 1997.

MANDEL, Arnaldo; SIMON, Invie; LYRA, Jorge L. Informação: computação e comunicação. [online]. Disponível na Internet via WWW. URL: http:// www.ime.usp.br/vis/abc/abc.html. Capturado em 28 abr. 1998.

MERCADANTE, Leila M. Z. Novas formas de mediação da informação. Transinformação, Campinas, v. 7, n. 1-3, p. 33-40, jan./dez. 1995.

PASCOE, Celina ; APPLEBEE, Ann ; CLAYTON, Peter. Tidal wave or ripple? the impact of Internet on the academic. Australian Library Review, v. 13, n.2, p. 144-155, may 1996.

TILLOTSON, Joy ; CHERRY, Joan ; CLINTON,

Marshall. Internet use throught the University of Toronto Library: demographics, destination and users' reactions. Information Technology and Libraries, v. 14, n.3, p. 190-196, sep. 1995.

VARGAS, I. A informação e as redes eletrônicas. Ciência da Informação, Brasília, v.23, n. l, p.7-8,jan./abr. 1994.

VIEIRA, Anna de Soledade. Redes de ICT e a participação brasileira. Brasília: IBICT, 1994.

Published

1999-06-25

How to Cite

CATARINO, M. E., & Cunha PONTES, C. C. (1999). The use of Electronic Networks by university teachers. Transinformação, 11(2). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/10371

Issue

Section

ARTIGOS