O SISTEMA DE INFORMAÇÃO DE MARKETING E A DIFUSÃO DE DADOS TECNOLÓGICOS PARA A ATIVIDADE PRODUTIVA

Authors

  • Rejane Gontow

Keywords:

Technological Information, Information Tranfer

Abstract

Economic development indicates a new expansion cycle, based on the information paradigm. In this context, it is necessary to strengthen and consolidate an information
system, that has, as its main priority, the diffusion os technological data for productive activities. The effective interaction between the producers and users of technological knowledge arises as a prime factor, which is fundamental to understanding the mechanisms andplayers involved in the technological development process as we// as the role ofinformationfor adopting adequate policies. Therefore, it is necessary then, to promote a greater interaction between research and the industry, with the objective to attain a better perception of the necessities and capacities of both. This study proposes the utilization of the Marketing Information System (SIM) as a data collection tool, considering the inexistence of a theoretical model that allow us to identify the information needed in the decision making process, directly related with environment.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALLEN, T. J., HYMAN, D. B., PINCKNEY, D. L. Transferring technology to the smallmanufacturing firm: a study of technology transfer in three countries. Research Policy, v.12, p.199-211, 1983.

ANSHEN, R. N. Perspectivas mundiais: o sentido da série. In: ILLICH, Ivan. Sociedade sem escolas. 7.ed. Petropólis: Vozes, 1985. p.7-l5

BRITT, S., BOYD, H. Marketing; gerência e ação executiva. 4.ed. São Paulo: McGraw-Hill, 1981.

CHIARELLO, M. D., BORDIGNON, J. A. Publicações nacionais na área de C&T de alimentos e sua importância para o setor produtivo. In: SIMPÓSIO NACIONAL DE PESQUISA DE ADMINISTRAÇÃO EMC&T, 14.Curitiba, 23 a 25 de outubro de 1989. Anais... p.879-885

CHONCHOL, J.O desafio alimentar: a fome no mundo. São Paulo: Marco Zero, 1989. 185p.

CHRISTENSEN, C., ROCHA, A., org. Marketing de tecnologia: textos e casos. São Paulo: Atlas; Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 1989. 267p.

FAIBISOFF, S.,ELY, D.P. Information and information needs. In: KING, D.W., ed. Key papers in the design and evaluation of information systems. New York: White Plains, ASIS, 1978. p.270-284

FREITAS, C. F. T. Política cafeeira: diretrizes para a modernização do setor. In: SÃOPAULO. Secretaria de Agricultura. Ensaios sobre politica agrícola brasileira, 1979. p.233-294

GALINDO, A.G.P. O executivo de exportação: formação educacional e sua implicação para o desempenho da empresa brasileira produtora e exportadora de calçados. Rio de Janeiro: COPPEADI UFRJ, 1980. 126p. Tese de Mestrado.

GARCIA, J. C. V., BELLINETTI JUNIOR, J. V., BUARQUE, S. C. A modernidade do Brasil: cenários de ciência e tecnologia 1990-2010. Brasília: CNPq, 1990. 102p.

GOMES, M. Y. F.S. F. O Estado e o processo de implantação de uma política nacional de informação científica e tecnológica no Brasil. Ciência da Informação, v.17, n.2, p.1 05-117 ,jul./dez. 1988.

HEMAIS, C. A., CHRISTENSEN, C. H., SCHMIDT, A. R. A escolha entre tecnologia nacional e tecnologia estrangeira: um estudo perceptual. Rio de Janeiro: COPPEAD/UFRJ, set 1984. (Relatório Técnico, 74)

KOTLER, P. Marketing. Ed. compacta. São Paulo: Atlas, 1980. 596p.

KOTLER, P. O sistema de informação de marketing. In:_. Administração de marketing; análise, planejamento e controle. São Paulo: Atlas, 1975.8 v.

LEITÃO, D. A informação: insumo e produto de desenvolvimento tecnológico. Ciência da Informação, v.14, n.2, p.93-107,jul./dez. 1985.

LOPES, J. L. Ciência e libertação. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1989.

MARCOVITCH, J. A modernização industrial e tecnológica: estagnação e prosperidade. Revista de R. GONTOW Administração, São Paulo, v.25, n.l, p.16-31,jan./mar. 1990.

MUALEM, J.R.V.B. Estudo do atendimento da necessidade de informação industrial do pequeno e médio industrial dó Rio de Janeiro pelos órgãos de apoio a Pequena e Média Empresa. Rio de Janeiro, 1985. 145p. Dissertação ( Mestrado em Ciência da Informação, IBICT/UFRJ/ECO. POLKE, A.M.A. Subdesenvolvimento, dependência tecnológica e informação. Ciência da Informação, v.12, n.2, p.3-19, jul.ldez. 1983.

ROCHA, A., CHRISTENSEN, C. Marketing; teoria e prática no Brasil. São Paulo: Atlas, 1987. 350p.

RODRIGUES, M. E. F., SILVA, E. L., ALMEIDA, H. M. Terceiro Mundo: tecnologia x transferência de informação. Ciência da Informação, v.14, n.2, p.149-161, jul.ldez. 1985.

SCHEWE, C., SMITH, R.M. Marketing; conceitos, casos e aplicações. São Paulo: McGraw-Hill, 1982. 564p.

VARSAVSKY, O. Por uma política científica nacional. São Paulo: Paz e Terra, 1976, p. 8.

Published

1999-11-25

How to Cite

Gontow, R. (1999). O SISTEMA DE INFORMAÇÃO DE MARKETING E A DIFUSÃO DE DADOS TECNOLÓGICOS PARA A ATIVIDADE PRODUTIVA. Transinformação, 11(3). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/1545

Issue

Section

ARTIGOS