Normativity, technicity and/or scientificity of Librarianship

Authors

  • Jonathas Luiz CARVALHO SILVA

Keywords:

Librarianship, Scientificity, Normativity, Technicity

Abstract

A condition is presented as a problematic issue that can be discussed from the following question: how does the process of construction of normativity, technicity and/or scientificity Librarianship occur? Discusses the construction of normativity, technicity and/or scientificity of Librarianship contemplating the prospects within the organization and processing of information, sources, resources and information services, professional practices and studies focusing on users. The study also examines the concept of norm and technique within the scope of science and applied research Librarianship, trying to reflect on the relevance of Information Science for the scientific and normative constructs of Librarianship. The methodology consists of an exploratory research with a bibliographic design. It was concluded that the Library has an essentially technical-normative connotation, but also has a scientific concept based on the contributions of Information Science to the context of user studies, technologies and other elements, in addition to other areas of knowledge of a social and technological nature. 

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE NORMAS TÉCNICAS. ABNT/CB 14: informação e documentação. São Paulo: ABNT, 2006.

BELKIN, N.J. Anomalous states of knowledge as basis for information retrieval. The Canadian Journal of Information Science, v.5, p.133-143, 1980.

BROOKES, B.C. The foundation of information science. Journal of Information Science, v.2, n.1, p.125-133, 1980.

BUNGE, M. Ciência e desenvolvimento. São Paulo: Edusp, 1980.

BUTLER, P. Introdução à ciência da biblioteconomia. Rio de Janeiro: Lidador, 1971.

CAPURRO, R. Epistemologia e ciência da informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 5., 2003, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: UFMG, 2003. p.19.

CARLINI-COTRIM, B. Potencialidades da técnica qualitativa grupo focal em investigações sobre abuso de substâncias. Revista de Saúde Pública, v.30, n.3, p.285-293, 1996.

CARVALHO SILVA, J.L. Uma análise sobre a identidade da biblioteconomia: perspectivas históricas e objeto de estudo. Olinda: Edições Baluarte, 2010.

CARVALHO SILVA, J.L.; FREIRE, G.H.A. Um olhar sobre a origem da ciência da informação: indícios embrionários para sua caracterização identitária. Encontros Bibli, v.17, n.33, p.1-29, 2012. Disponível em: <http://www.periodicos.ufsc.br>. Acesso em: 11 maio 2012.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Tabela das áreas do conhecimento. Brasília: Capes, 2009. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/images/stories/download/avaliacao/TabelaAreas Conhecimento_0 42009.pdf>. Acesso em: 1 fev. 2011.

CRONIN, B. The sociological information science. Journal of Information Science, v.34, n.4, p.465-475, 2008.

CUNHA, M.B. Metodologias para estudo de usuários de informação científica e tecnológica. Revista de Biblioteconomia de Brasília, v.10, n.2, p.5-19, 1982.

CUTTER, C.A. Rules for a printed dictionary catalog. Washington: Government Printing Office, 1876.

DEWEY, M. A classification and subject index for cataloguing and arranging the books and pamphlets of a library. Amherst: Kingsport, 1876. Available from: <http://www.gutenberg.org/files/12513/12513-h/12513-h.htm>. Cited: 9 May 2012.

DIAS, E.W. Biblioteconomia e ciência da informação: natureza e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, v.5, n.2, p.67-80, 2000.

ESPER, M.W. Normalização de habitação para locação social. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE LOCAÇÃO SOCIAL, 2008, Brasília. Anais... Brasília: Ministério das Cidades, 2008. p.1-41.

FERREIRA, A.B.H. Mini Aurélio: o dicionário da língua portuguesa. 8.ed. Curitiba: Positivo, 2010.

FERREIRA, S.M.S.P. Estudo de necessidade de informação: dos paradigmas tradicionais à abordagem sense-making. São Paulo, 1997. Disponível em: . Acesso em: 28 maio 2011.

FIGUEIREDO, N. Estudos de uso e usuários da informação. Brasília: Ibict, 1994.

FLANAGAN, J.C. A técnica dos incidentes críticos. Arquivos Brasileiros Psicologia Aplicada, v.21, n.5, p.99-141, 1973.

FOSKETT, A.C. A abordagem temática da informação. São Paulo: Polígono, 1973.

FOSKETT, D.J. Ciência da informação como disciplina emergente: implicações educacionais. In: HAGAR, E.G. (Org.). Ciência da informação ou informática? Rio de Janeiro: Calunga, 1980. p.52-69.

GARCEZ, E.M.S.; RADOS, G.J.V. Biblioteca híbrida: um novo enfoque no suporte à educação à distância. Ciência da Informação, v.31, n.2, p.44-51, 2002.

GOFFMAN, W. Information science: discipline or disappearence. Aslib Proceedings, v.22, n.12, p.589-596, 1970.

GOODE, W.J.; HATT, P.F. Alguns problemas na análise qualitativa e na análise do caso. In: GOODE, W.J.; HATT, P.F. Métodos em pesquisa social. 3.ed. São Paulo: Nacional, 1969. p.398-433.

HJØRLAND, B. Epistemology and the socio-cognitive perspective in information science. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.53, n.4, p.257-270, 2003.

HJØRLAND, B.; ALBRECHTSEN, H. Toward a new horizon in information science: domain-analysis. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.46, n.6, p.400-425, 1995.

HUSSERL, E. Lineamenti di ética formale: lezioni sull’etica e la teoria dei valori del 1914, a cura di Paola Basso e Paolo Spinicci. Firenze: Le Lettere, 2002.

INGWERSEN, P. Conceptions of information science. In: VAKKARI, P.; CRONIN, B. (Ed.). Conceptions of library and information science: historical, empirical and theoretical

perspectives. Los Angeles: Taylor Graham, 1992. p.299-312.

KUHLTHAU, C. The role of experience in the information search process of an early career information worker: perceptions of uncertainty, complexity, construction, and

sources. Journal of the American Society for Information Science, v.50, n.5, p.399-412, 1999.

LE COADIC, Y.F. A ciência da informação. Brasília: Briquet de Lemos, 2004.

MALINOWSKI, B. A teoria funcional. In: BIRNBAUM, P.C. Teoria sociológica. São Paulo: Hucitec, 1977. p.154-157.

MEY, E.S.A. Introdução à catalogação. Brasília: Briquet de Lemos, 1995.

NEHMY, R. et al. A ciência da informação como disciplina científica. Perspectivas em Ciência da Informação, v.1, n.1, p.9-25, 1996.

OLSON, H.A. The power to name: locating the limits of subject representation in libraries. Dordrecht: Kluwer Academic, 2002.

ORTEGA, C.D. Relações históricas entre biblioteconomia, documentação e ciência da informação. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v.5, n.5, 2004. Disponível em: .

PANIZZI, A. Rules for the compilation of the catalogue. In: PANIZZI, A. The catalogue of printed books in the British museum. London: British Museum, 1841. p.v-ix.

POPPER, K.R. Objective knowledge: an evolutionary approach. Oxford: Clarendon, 1973.

RANGANATHAN, S.R. The five laws of library science. Madras: Madras Library Association, 1931.

SARACEVIC, T. Ciência da informação: origem, evolução e relações. Perspectivas em Ciência da Informação, v.1, n.1, p.41-62, 1996.

SHANNON, C.E.; WEAVER, W. The mathematical theory of communication. Urbana: University of Illinois, 1949.

SHERA, J.H. Research and developments in documentation. Library Trends, v.6, n.2, p.187-206, 1957.

SHERA, J.H. Sociological foundations of librarianship. New York: Asia Publishing House, 1970.

SMIRAGLIA, R.P. The progress of theory in knowledge organization. Library Trends, v.50, n.3, p.330-349, 2002.

TARGINO, M.G. A interdisciplinaridade da ciência da informação como área de pesquisa. Informação & Sociedade, v.5, n.1, 1995. Disponível em: <http://www.informacaoesociedade.ufpb.br>. Acesso em: 15 jul. 2010.

TAYLOR, R.S. Value-added processes in the information life cycle. Journal of the American Society of Information Science, v.33, n.5, p.341-346, 1982.

WERSIG, G. Information science: the study of postmodern knowledge usage. Information Processing & Management, v.29, n.2, p.229-239, 1993.

WILSON, T.D. Towards an information management curriculum. Journal of Information Science, v.15, n.4/5, p.203-209, 1989.

WILSON-DAVIS, K. The centre for research on users studies: aims and functions. Asilib Proceedings, v.29, n.2, p.65-69, 1977.

Published

2013-03-25

How to Cite

CARVALHO SILVA, J. L. . (2013). Normativity, technicity and/or scientificity of Librarianship. Transinformação, 25(1). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6129

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS