The relevance of music information representation metadata from the perspective of expert users

Authors

  • Camila Monteiro de BARROS
  • Lígia Maria Arruda CAFÉ

Abstract

The general goal of this research was to verify which metadata elements of music information representation are relevant for its retrieval from the perspective of expert music users. Based on a bibliographical research, a comprehensive metadata set of music information representation was developed and transformed into a questionnaire for data collection, which was applied to students and professors of the Graduate Program in Music at the Federal University of Rio Grande
do Sul. The results show that the most relevant information for expert music users is related to identification and authorship responsibilities. The respondents from Composition and Interpretative Practice areas agree with these results, while the respondents from Musicology/Ethnomusicology and Music Education areas also consider the metadata
related to the historical context of composition relevant.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BALLESTÉ, A.O. Organização conceitual do domínio de instrumentos musicais com base na teoria do conceito. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA

INFORMAÇÃO, 12., 2011, Brasília. Anais... Brasília: Thesaurus, 2011. p.679-695.

CAESAR, R. Ressonância eletroacústica em um samba: qualidade analítica. In: FREIRE, V.B. Horizontes da pesquisa em música. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p.139-154.

CAMBRIA, V. Música e alteridade. In: ARAÚJO, S.; PAZ, G.; CAMBRIS, V. (Org.). Música em debate: perspectivas interdisciplinares. Rio de Janeiro: Mauad, 2008. p.65-72.

CHAVES, C.L. Por uma pedagogia da composição musical. In: FREIRE, V.B. Horizontes da pesquisa em música. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p.82-95.

CLARKE, E. Empirical methods in the study of performance. In: CLARKE, E.; COOK, N. (Ed.). Empirical musicology: aims, methods, prospects. New York: Oxford University Press, 2004. p.77-102.

COTTA, A.G. Música. In: CAMPELLO, B.S.; CALDEIRA, P.T.; MACEDO, V.A.A. (Org.). Formas e expressões do conhecimento: introdução às fontes de informação. Belo Horizonte: UFMG, 1998. p.35-52.

CRUZ, F.W. Comportamento informacional de usuários leigos em música. 2008. Tese (Doutorado) - Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação, Faculdade de Economia, Administração, Contabilidade e Ciência da Informação, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

DOWNIE, J.S. Music information retrieval. In: CRONIN, B. Annual review of information science and technology. 37.ed. Medford: Information Today, 2003. p.295-340. Available from: <http://music-ir.org/downie_mir_arist37.pdf>. Cited: Apr. 21, 2010.

FREIRE, V.B. Música, pesquisa e subjetividade: aspectos gerais. In: FREIRE, V.B. Horizontes da pesquisa em música. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p.9-59.

GROVE, G.; SADIE, S. (Ed.). Dicionário Grove de música: edição concisa. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1994.

JANOTTI JR., J. À procura da batida perfeita: a importância do gênero musical para a análise da música popular massiva. ECO-Pós, v.6, n.2, p.31-46, 2003. Disponível em: <http://www.pos.eco.ufrj.br/ojs-2.2.2/index.php?journal=revista&page=article&op=view&path[]=212&path[]=207>. Acesso em: 14 nov. 2011.

KIM, J.Y.; BELKIN, N.J. Categories of music description and search terms and phrases used by non-Music experts. In: INTERNATIONAL SOCIETY FOR MUSIC INFORMATION

RETRIEVAL CONFERENCE, 3., 2002, Paris. Eletronic proceedings...Paris: ISMIR, 2002. Available from: <http://ismir2002.ismir.net/proceedings/02-FP07-2.pdf>. Cited: Apr. 20, 2010.

KOBASHI, N.Y. Fundamentos semânticos e pragmáticos da construção de instrumentos de representação da informação. DataGramaZero: Revista de Ciência da Informação, v.8, n.6, 2007. Disponível em: <http://dgz.org.br>. Acesso em: 9 jun. 2009.

LAI, K.; CHAN, K. Do you know your music users’ needs? A library user survey that helps enhance a user-centered music collection. The Journal of Academic Librarianship, v.36, n.1, p.63-69, 2010.

LESAFFRE, M. et al. How potential users of music search and retrieval systems describe the semantic quality of music. Journal of the American Society for Information Science and Technology, v.59, n.5, p.695-707, 2008.

MARTINEZ-SILVEIRA, M.; ODDONE, N. Necessidades e comportamento informacional: conceituação e modelos. Ciência da Informação, v.36, n.1, p.118-127, 2007. Disponível

em: <http://revista.ibict.br/index.php/ciinf>. Acesso em: 3 nov. 2010.

MICHELS, U. Atlas de música. Madrid: Alianza, 1992.

MORAES, J.J. O que é música? São Paulo: Nova Cultural, 1986.

PEREIRA, J.C.R. Análise de dados qualitativos: estratégias metodológicas para as ciências da saúde, humanas e sociais. 3.ed. São Paulo: USP, 2004.

PIEDADE, A.T.C. Algumas questões da pesquisa em etnomusicologia. In: FREIRE, V.B. Horizontes da pesquisa em música. Rio de Janeiro: 7Letras, 2010. p.63-81.

SMIRAGLIA, R.P. Musical works as information retrieval entities: epistemological perspectives. In: INTERNATIONAL SOCIETY FOR MUSIC INFORMATION RETRIEVAL CONFERENCE, 2., 2001, Bloomington. Eletronics proceedings... Bloomington: ISMIR,

Available from: <http://ismir2001.ismir.net/pdf/smiraglia.pdf>. Cited: Nov. 10, 2011.

Published

2013-11-25

How to Cite

Monteiro de BARROS, C. ., & Arruda CAFÉ, L. M. . (2013). The relevance of music information representation metadata from the perspective of expert users. Transinformação, 25(3). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6144

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS