The librarian´s potential to act on organizational intelligence activities: study of case in the Federal University of Rio de Janeiro

Authors

  • Adriana Gomes Perieira
  • Regina de Barros Cianconi

Keywords:

organizational intelligence, competences, skills, librarian, Library and Documentation Course - Universidade Federal Fluminense

Abstract

In order to proof that the librarian is able to act in organizational intelligence activities, there were identified the essentials competences and skills a professional needs to act on Organizational Intelligence and the competences and skills of the librarian, in order to identify if a librarian is potentially capable to act on organizational intelligence activities. It has been done a bibliographic review related to this subject, a Librarian program course of the Universidade Federal Fluminense-UFF was analyzed and also a questionnaire was applied to the professors of the course, in order to identify which skills and competences they intend to improve in their students. According to answers, around 70% of the Library course disciplines match to skills and competences needed on organizational intelligence. So, a librarian, graduated from UFF, is able to work at some of the organizational intelligence activities. However, it was suggested that the librarian, through post-graduation courses of Organizational Intelligence, extends his professional background, in order that this specialized market becomes a new area of actuation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALESSANDRINI, C.D. O desenvolvimento de competências e a participação pessoal na construção de um novo modelo educacional. In: ALESSANDRINI, C.D. Competências para ensinar no século XXI: a formação de professores e o desafio da avaliação. Porto Alegre: Artmed. 2002. p.157-176.

ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE ANALISTAS DE INTELIGÊNCIA COMPETITIVA. Brasília, 2003. Disponível em: <http://www.abraic.org.br/faqs.asp>. Acesso em: 15 out. 2005.

BARBALHO, C.R.S. Gestão baseada nas competências. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS, 12., 2002, Recife. Anais eletrônicos. Recife: SNBU, 2002. Disponível em: <http://www.sibi.ufrj.br/snbu/snbu2002/oralpdf/26.a.pdf>. Acesso em: 18 de maio 2006.

BATTAGLIA, M.G.B. A inteligência competitiva modelando o sistema de informação de clientes: Finep. Ciência da Informação, v.29, n.2, p.200-214, 1999. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/ci/v28n2/28n2a12.pdf> Acesso em: 15 out. 2005.

BRASIL. Ministério do Trabalho e Emprego. Classificação brasileira de ocupações. Brasília, 2002. Disponível em: <http://www.mtecbo.gov.br/index.htm>. Acesso em: 2 jun. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Enem: documento básico. Brasília, DF: MEC/ INEP, 1998. Disponível em: <http://www.inep.gov.br/basica/enem/publicacoes>. Acesso em: 2 jul. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Parecer n.º 492,de 03 de abril de 2001. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 jul. 2001, Seção 1e, p. 50. Disponível em: <http://www.mec.gov.br/Sesu/ftp/ces/ces0492.doc>. Acesso em: 4 jul. 2006.

BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Resolução CNE/CES n° 19, de 13 de março de 2002. Estabelece as diretrizes curriculares para os cursos de Biblioteconomia. Diário Oficial da União, Brasília, DF, 09 abr. 2002, Seção 1, p.34. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/cne/arquivos/pdf/CES192002.pdf>. Acesso em: 4 jul.2006.

CANONGIA, C. et al. Foresight, inteligência competitiva e gestão do conhecimento: instrumentos para a gestão da inovação. Gestão & Produção, v.11, n.2, p.231-238, 2004. ISSN 0104-530X. Disponível em: <http://www.scielo.br/pdf/gp/v11n2/a09v11n2.pdf>. Acesso em: 18 maio 2006.

CHOO, C.W. Information management for the intelligent organization: the art of scanning the environment. 2.ed. Medford: Information Today, 1998.

CIANCONI, R.B. Inteligência competitiva. In: CIANCONI, R.B. Gestão da informação na sociedade do conhecimento. Brasília: Serviço Nacional de Aprendizagem Industrial, Departamento Nacional, 1999. p.52-72.

CIANCONI, R.B. Gestão do conhecimento: visão de indivíduos e organizações no Brasil. Tese (Doutorado em Ciência da Informação) – Escola de Comunicação, Universidade Federal do Rio de Janeiro, Rio de Janeiro, 2003.

CRONIN, B.; DAVENPORT, E. Social intelligence. Annual Review of Information Science and Technology, v. 28, p.3-44, 1993.

DEFFUNE, D.; DEPRESBITERIS, L. Competências, habilidades e currículos de educação profissional: crônicas e reflexões. São Paulo: SENAC, 2000.

FLEURY, M.T.L. A gestão da competência e a estratégia organizacional. In: FLEURY, M.T.L. As pessoas na organização. São Paulo: Gente, 2002, p.51-62.

GOMES, E.; BRAGA, F. Inteligência competitiva: como transformar informação em um negócio lucrativo. 2.ed. Rio de Janeiro: Campus, 2001.

MARCIAL, E. O papel do profissional da informação no trabalho de inteligência competitiva. Brasília. [s.n], 2003. Disponível em: <http://www.abraic.org.br/noticias_antigas_eib.asp>. Acesso em: 15 jun.2005.

MELLO, G.N. Afinal o que é competência. Escola on-line. Fundação Victor Civita, 2004. Disponível em:

novaescola.abril.br/index.htm?ed/160_mar03/html/com_palavra>. Acesso em: 15 jun.2006.

MORETTO, V.P. Reflexões construtivistas sobre habilidades e competências. Dois Pontos: Teoria & Prática em Gestão, v.5, n.42, p.50-54, 1999.

PERRENOUD, P. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed,1999.

POZZEBON, M.; FREITAS, H.M.R.; PETRINI, M. Pela integração da inteligência competitiva nos Enterprise Information Systems (EIS). Ciência da Informação, v.26, n.3, 1997.

ROCKART, J.F. Chief executives define their own data needs. Harvard Business Review (article reprint), March, 1979.

RUAS, R. Atividade gerencial no século XXI e a formação de gestores: alguns nexos poucos explorados. ReAd Revista Eletrônica de Administração, V.6, N.3, 2000. Disponível em: <http://read.adm.ufrgs.br/read15/artigo/artigo2.htm>. Acesso em: 12 Jun. 2007.

TYSON, K.W.M. The complete guide to competitive intelligence. Chicago, Kirk Tyson International, 1998.

VALENTIM, M.L.P. Competências essenciais para atuar no processo de inteligência competitiva. [s.l]:[s.n], 2003a

FLEURY, Maria Tereza Lemos. Disponível em: <http://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=78> Acesso em: 25 abr. 2006.

VALENTIM, M.L.P. Inteligência competitiva em organizações: dado, informação e conhecimento. DataGramaZero, v.3, n.4, ago. 2002. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/ago02/Art_02.htm>. Acesso em: 17 set. 2005.

VALENTIM, M.L.P.; GELINSKI, J.V.V. Gestão do conhecimento como parte do processo de inteligência competitiva organizacional. Informação e Sociedade: Estudos, v.15, n.2, 2005. Disponível em: <http://periodicos.ufpb.br/ojs2/index.php/ies/article/viewFile/31/29> Acesso em: 17 set. 2005.

VALENTIM, M. et al. O processo de inteligência competitiva em organizações. DataGramaZero, v.4, n.3, 2003. Disponível em: <http://www.dgz.org.br/jun03/Art_03.htm>. Acesso em: 17 set. 2005.

Published

2008-03-25

How to Cite

Gomes Perieira, A., & de Barros Cianconi, R. . (2008). The librarian´s potential to act on organizational intelligence activities: study of case in the Federal University of Rio de Janeiro. Transinformação, 20(1). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6249

Issue

Section

ARTIGOS