The role of experience in the learning: perspectives in information seeking and use

Authors

  • Kelley Cristine Gonçalves Dias Gasque

Keywords:

information seeking and using, experience, ethics, informational literacy, scientific knowledge, learning

Abstract

This article discusses the relevance of experience to the construction of new knowledge, emphasizing the historical evolution of this concept and its role in the learning process, as well as in the development of seeking and using information for the production of scientific knowledge. The basic hypothesis is that the more qualified in managing information is the acquired experience of researchers, the more important can be the impact to the produced knowledge. It also considers that the conscience of experience may also be a way for human being to become ethically responsible for the cycled process of scientific production, since the modification or transformation of science happens in an inseparable world of being, part of the human body in which the mind is inserted. As a result, the discussion on experience involves the cognitive aspects and the ethical dimension of the ways man is related to nature and his capacity of transforming it.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ASSOCIATION OF COLLEGE AND RESEARCH LIBRARY (EUA). Information literacy competency for higher education. Chicago: ALA, 2000.

AUSUBEL, D.P.; NOVAK, J.D.; HANESIAN, H. Psicologia educacional. 2.ed. Rio de Janeiro: Interamericana, c1980.

CAPRA, F. A teia da vida: uma nova compreensão científica dos sistemas vivos. 6.ed. São Paulo: Cultrix, 2001.

CONFERÊNCIA MUNDIAL SOBRE A CIÊNCIA: Ciência para o Século XXI: um Novo Compromisso, 1999, Budapeste. Declaração sobre ciência e o uso do conhecimento científico. Brasília: Ministério da Ciência e Tecnologia - MCT, 1999. Disponível em: <http://ftp.mct.gov.br/Temas/budapeste/declaracao.htm >. Acesso

em: 08 nov. 2006.

COMTE-SPONVILLE, A. Dicionário filosófico. São Paulo: Martins Fontes, 2003.

CONSELHO NACIONAL DE PESQUISA DOS ESTADOS UNIDOS. Comitê de Desenvolvimento da Ciência da Aprendizagem. Comitê de Pesquisa da Aprendizagem e da Prática Educacional. Comissão da Educação e Ciências Sociais e do Comportamento; organização de J.D. Brasdorf; A.L. Brown; R.R. Cocking. Como as pessoas aprendem: cérebro, mente, experiência e escola. São Paulo: Senac, 2007.

DAMÁSIO, A.R. O erro de descartes. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.

DEWEY, J. Como pensamos: como se relaciona o pensamento reflexivo com o processo educativo: uma reexposição. 4.ed. São Paulo: Nacional, 1979a.

DEWEY, J. Experiência e educação. São Paulo: Nacional, 1979b.

DUDZIAK, E.A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, v. 32, n.1, p.23-35, 2003.

DUROZOI, G.; ROUSSEL, A. Dicionário de filosofia. 3.ed. Campinas, SP: Papirus, 1999.

GASQUE, K.C.G.D.; COSTA, S.M.S. Comportamento dos professores da educação básica na busca da informação para formação continuada. Ciência da Informação, v.32, n.3, p.54-61, 2003. Disponível em: <http://www.ibict.br/cionline/viewarticle.php?id=52&layout=html>. Acesso em: 11 dez. 2005.

GIACOMETTI, M.M. Motivação e busca da informação pelo docente-pesquisador. Ciência da Informação, v.19, n.1, p.12-20, 1990.

GIROUX, H.A. Os professores como intelectuais. Porto Alegre: Artmed, 1997.

HEWINS, E.T. Information need and use studies. Annual Review of information Science and Technology, v.25, p.145-172, 1990.

KREMER, J.M. Fatores que afetam a escolha de um canal de informação. Revista Escola de Biblioteconomia da UFMG, v.10, n.1, p.53-66, 1981.

MERLEAU-PONTY, M. Fenomenologia da percepção. São Paulo: Martins Fontes, 1999.

ORTEGA Y GASSET, J. O homem e sua gente. Rio de Janeiro: Ibero-Americana, 1973.

SCHÖN, D.A. Educando o profissional reflexivo: um novo design para o ensino e aprendizagem. Porto Alegre: Artmed, 2000.

STERNBERG, R.J. Psicologia cognitiva. Porto Alegre: Artmed, 2000.

TEIXEIRA, A. Bases da teoria lógica de Dewey. Revista Brasileira de Estudos pedagógicos, v.23, n. 57, p.3-27, 1955.

TEIXEIRA, A. Filosofia e educação. Revista Brasileira de Estudos pedagógicos. v.32, n.75, 1959. p.14-27.

VARELA, F.; THOMPSON, E.; ROSCH, E. A mente incorporada: ciências cognitivas e experiência humana. Porto Alegre: Artmed, 2003.

VASCONCELLOS, M.J.E. Pensamento sistêmico: o novo paradigma da ciência. Campinas: Papirus, 2003.

WIENER, N. Cibernética e sociedade: o uso humano de seres humanos. São Paulo: Cultrix, 1973.

WILSON, T. Information behaviour: an interdisciplinary perspective. Information processing & management, v.33, n.4, p.551-572, 1997.

Published

2008-05-25

How to Cite

Gonçalves Dias Gasque, K. C. (2008). The role of experience in the learning: perspectives in information seeking and use. Transinformação, 20(2). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6254

Issue

Section

ARTIGOS