Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto

Authors

  • Eduardo Ismael MURGUIA Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho
  • Tânia Cristina REGISTRO Arquivo Público e Histórico de Ribeirão Preto

Keywords:

image and information, photography, photographic archives, collections, Ribeirão Preto public and historic archive, José Pedro Miranda

Abstract

This article addresses some important matters regarding the arrangement of photographs in archives. It considers archiving an act of communication. As such, it is structured around the narrative of the life and work of José
Pedro Miranda, a conservative intellectual and historian who produced a great deal of documentation, particularly a significant number of photographs of the city of Ribeirão Preto, in the second half of the Twentieth Century.
We shall analyze the photos collected by José Pedro Miranda. Thus, the documental nature of photography is discussed, with an emphasis on the archival environment, where significance exists in a series, as well as in the unit. Interpretations of construction of libraries as narratives are used as a reference to the possibility of understanding personal archives.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARTHES, R. A câmara clara: nota sobre a fotografia. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984. 185p.

BELLOTTO, H.L. Arquivos permanentes: tratamento documental. São Paulo: T.A. Queiroz, 1991. 198p.

BENJAMIN, W. Pequena história da fotografia. In: BENJAMIN, W. Sobre arte, técnica, linguagem e política. Lisboa: Antropos, 1992. p.115-135.

CAMARGO, A.M.A; BELLOTTO, H.L. (Coord.). Dicionário de terminologia arquivística. São Paulo: Associação dos Arquivistas Brasileiros, 1996. 142p.

FREUND, G. La fotografia como documento social. Barcelona: Editorial Gustavo Gilli, 1976. 207p. (Colección Punto y Línea).

MIRANDA, J.P. A respeito do autor. Revista Focalizando Municípios, Ribeirão Preto, v. 1, n. 2, p.3, 1986. TransInformação, Campinas, 18(1):71-82, jan./abr., 2006 E.I. MURGIA & T.C. REGISTRO 82

MIRANDA, J.P. Discurso proferido por José Pedro Miranda: solenidade de entrega do título de cidadão ribeirão-pretano. Ribeirão Preto: Câmara Municipal; Center Cópias Express, 1999. 8p.

MURGUIA, E.I. Historiografia e memória no filme Nós que aqui estamos por vos esperamos. Estudos de História, Faculdade de História, Direito e Serviço Social, Franca, v.11, n.2, p.85-102. 2004.

REGISTRO, T.C. O arranjo de fotografias em unidades de informação: fundamentos teóricos e aplicações práticas a partir do Fundo José Pedro Miranda do Arquivo Público e Histórico de Ribeirão Preto. 2005. 187f. Dissertação (Mestrado em Ciência da Informação) - Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista, Marília, 2005.

SAUSSURE, F. Curso de lingüística Geral. São Paulo: Cultrix, 1997.

SCHAEFFER, J.M. A imagem precária: sobre o dispositivo fotográfico. Campinas: Papirus, 1996.

SETTIS, S. Warburg continuatus: descrição de uma biblioteca. In: BARATIN, M.; JACOB, C. (Dir.). O poder das bibliotecas: a memória dos livros no Ocidente. Rio de Janeiro: UFRJ, 2000. p.108-154.

SONTAG, S. Ensaios sobre fotografia. Rio de Janeiro: Arbor, 1981. 199p.

TESSITORE, V. Arranjo: estrutura ou função? Arquivo: Boletim Histórico e Informativo, São Paulo, v.10, n.1, p.19-28, 1989.

Published

2006-03-25

How to Cite

Ismael MURGUIA, E. ., & REGISTRO, T. C. . (2006). Archival arrangement as writing: a view of images as narratives from José Pedro Miranda´s fund at the Public and Historic Archive in the City Ribeirão Preto. Transinformação, 18(1), 1–12. Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6328

Issue

Section

ARTIGOS