Thematic profile of library studies’ graduation papers

Authors

  • Antonio Marcos GONÇALVES FILHO Universidade de São Paulo
  • Daisy Pires NORONHA Universidade de São Paulo

Keywords:

academic production, subject analysis, undergraduate program, graduation papers, librarianship

Abstract

This is an analysis of the thematic aspects of 217 graduation papers (TCC) produced during 1987-2002 in the Department of Library Studies and Documentation of the School of Communication and Arts of the Universidade de São Paulo, Brazil, according to the abstracts published in LISA-Library Information Science Abstracts. It was found that the most studied category was “library and information center,” having as specific subjects “the public library” and “the special subjects’ library”, followed by “informational communication”
with its specific subjects being: “information services” and “reference works”. A concentration of studies on just five categories drew the “thematic profile” of the TCC production, besides indicating a vast gap on other thematic categories, which ought to be explored by undergraduate students.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANJOS, I.R.; BARROS, R.R.; OLIM, A.L.R; SANTOS, E.L.Trabalhos de conclusão de curso de biblioteconomia do Estado de São Paulo: análise comparativa. São Paulo, 2000. 98f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) – Faculdade de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Fundação Escola de Sociologia Política de São Paulo.

CASTRO, C.A. A pesquisa discente nos cursos de graduação em Biblioteconomia e Ciência da Informação. TransInformação, Campinas, v.14, n.1, p.49-54, 2002.

GUIMARÃES, J.A.C. Pesquisa discente em biblioteconomia no Brasil: elementos para uma política em cursos de graduação. TransInformação, Campinas, v.14, n.1, p.55-62, 2002.

LISA-Library Information Science Abstracts. London: Library Association Publ., n.12, Dec. 2002.

MUELLER, S.P.M.; PECEGUEIRO, C.M.P.A. O periódico Ciência da Informação na década de 90: um retrato da área refletido em seus artigos. Ciência da Informação, Brasília, v.30, n.2, p.47-63, 2001.

POBLACIÓN, D.A.; CUNHA, I.MR.F.; KOBASHI, N.Y.; VERGUEIRO, W. Processo de implantação do currículo de Biblioteconomia na ECA-USP: uma experiência democrática. Revista de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v.21, n.1-2, p.103-11, 1988.

RODRIGUES, M.E.F.; LÜCK, E.H.; BREGLIA, V.L.A. O ensino e a prática da pesquisa: delineamento de uma nova proposta de formação. TransInformação, Campinas, v.14, n.1, p.41-49, 2002.

SILVA, A.M. O curso de biblioteconomia e documentação: da Escola de Comunicações Culturais à Escola de Comunicações e Artes. 1998. 84f. Monografia (Trabalho de Conclusão de Curso) - Departamento de Biblioteconomia e Documentação. Escola de Comunicações e Artes. Universidade de São Paulo, São Paulo.

WITTER, G.P.; PÉCORA, G.M.M. Temática das dissertações e teses em Biblioteconomia e Ciência da Informação no Brasil (1970-1992). In: WITTER, G.P. (Org.). Produção científica. Campinas: Átomo, 1997. p.77-86.

Published

2004-03-25

How to Cite

GONÇALVES FILHO, A. M. ., & Pires NORONHA, D. . (2004). Thematic profile of library studies’ graduation papers. Transinformação, 16(1), 1–12. Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6368

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS