GERENCIAMENTO DO CAPITAL HUMANO EM BIBLIOTECAS OU CENTROS DE INFORMAÇÃO: DESAFIO IMPOSTO PELA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO

Authors

  • Angela Maria OLlVEIRA Universidade Federal do Paraná
  • Antonio Costa GOMES FILHO Universidade Federal do Paraná
  • Astrid HONESKO Universidade Federal do Paraná
  • Edmeire C. PEREIRA Universidade Federal do Paraná

Keywords:

Intellectual Capital, Human Capital, Tacit Knowledge, Learning Organizations, People management, Managers and leaders, Knowledge Society, Acqllisition, Reference Service

Abstract

This paper discusses aspects ofthe human capital working in libraries ar in{ormation centers, analyzing the general and specíjic ski//s of the modern information professionals in the Acquisition and Reference Services (beginning and end of the informational process). The learning organization concept is focalized. lI cone/udes that the greatest change is in the
mental models of managers, from the point of view of educationalleaders this is, certainly,
lhe biggesl challenge that is imposed on lISby knowledge society.

Downloads

Download data is not yet available.

References

GROGAN, Denis. A prática do serviço de referência/Denis Grogan; tradução de Antonio Agenor Brinquet de Lemos. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros. 1995.

GUIMARÃES, José Augusto. Moderno profissional da informação : elementos para sua formação e atuação no Mercosul com vistas ao terceiro milênio. Encuentro de Directores,3 Y Docentes de Ias Escuelas de Bibliotecologia dei Mercosur, 2 (Santiago (Chile) :1998). Anais... Santiago (Chile) : Universidad Tecnológica Metropolitana, 1998.

LANCASTER, F. W. Ameaça ou oportunidade? O futuro dos serviços de biblioteca à luz das inovações tecnológicas. R. Esc. Biblioteconomia UFMG, Belo Horizonte, v. 23, n.l, p. 7-27, Jan.-Jun,1994.

LEMOS, Antonio Agenor Briquet de. Bibliotecas. In: CAMPELLO, Bemadete Santos, CALDEIRA, Paulo da Terra,

MACEDO, Vera Amália Amarante (Coord.). Formas e expressões do Conhecimento. Belo Horizonte: Escola de Biblioteconomia da UFMG, 1998. p. 347-366.

LUCAS, Clarinda Rodrigues. A Organização doconhecimento e tecnologias da informação. Transinformação, Campinas, v. 8, n. 3, p.59-65, set./dez. 1996.

MARCHIORI, Patrícia Zeni. Que profissional queremos formar para o século XXI: graduação. Inf. & Inf., Londrina, v.l, n. I, p. 27-34,jan.ljun.1996.

MARENGO, Lucia. A Sociedade da informação e o mercado de trabalho. Transinformação, Campinas, v. 8, n.l, p.112-143, jan.labr.1996.

MARTINS, Petrônio Garcia. Administração de materiais e recursos patrimoniais. São Paulo: Saraiva, 2000.

MASON, R. O. What is an information professional. Journal of Eduaction for Library and Information Science. 31 (2): p.122-138, fali 1990.

MOLLER, Claus. O lado humano da qualidade. São Paulo: Pioneira, 1997 (tradução) PONJUÁN DANTE, Glória. Papel de Ias escuelas de Biblioteconomia en Iatransformación deIprofesional moderno de Ia información. In: ENCONTRO NA-CIONAL DE ENSINO DE BIBLIOTECONOMIA E CIÉNCIA DA INFORMAÇÃO, 4. São Paulo, 21-23 ago.l1995. Conferência de Encerramento.

ROTHSTEIN, S.1995. The developement of reference services through academic traditions, public library practice and speciallibrarianship. (ACRL monographs,14) Capo 2 - The genesis of reference seivice: 1875-1895.

SENGE, Peter M. A Quinta disciplina. (tradução) OP TRADUÇÕES, São Paulo: Editora Best Seller. 1998.

SILVA, Lenilson Naveira e. Líder sábio: Novo perfil de liderança do Terceiro Milênio. Rio de Janeiro: Record,1998. 336 p.

STEWART, T. A. Capital intelectual: a nova vantagem competitiva das empresas. 5. Ed. Rio de Janeiro: Campus, 1998. 239p.

TARAPANOFF, Kira. Perfil do profissional da informação no Brasil: Diagnóstico de necessidades de treinamento e educação continuada. Brasília: IELDF Editora, 1997. 136 p.

VANTI, Nadia. Ambiente de qualidade em uma Biblioteca Universitária: aplicação do 5S e de um estilo participativo de administração. Revista Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte. vA, nQ 2, p. 231-242, jul./dez. 1999.

WORMELL, Irene. Habilidade de gerenciamento e de empreendimento na profissão de bibliotecário e cientista da informação. Inf. & Inf., Londrina, V. 4, n.l, p. 07-16, jan.jun.1999.

Published

2000-11-25

How to Cite

OLlVEIRA, A. M. ., Costa GOMES FILHO, A. ., HONESKO, A. ., & C. PEREIRA, E. . (2000). GERENCIAMENTO DO CAPITAL HUMANO EM BIBLIOTECAS OU CENTROS DE INFORMAÇÃO: DESAFIO IMPOSTO PELA SOCIEDADE DO CONHECIMENTO. Transinformação, 12(2), 1–10. Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6468

Issue

Section

TEMAS EM DEBATE: GESTÃO DE TALENTOS