Simultaneous assessement of social skills and behavior problems

Education and gender

Authors

  • Alessandra Turini BOLSONI-SILVA Universidade Estadual Paulista, Faculdade de Ciências, Departamento de Psicologia.
  • Sonia Regina LOUREIRO Universidade de São Paulo, Faculdade de Medicina, Departamento de Neurociências e Ciências do Comportamento

Keywords:

Behavior problems, Children preschool, Social skills, Students

Abstract

The aim was to compare the social skills of preschool and school-age children, considering groups differentiated by behavior problem indicators, according to the assessment performed by parents and teachers. Children of both genders participated in this study. Parents/primary caregivers assessed 194 children and 294 children were assessed by their teachers. The results indicated that, for the parents and teachers, the children without problems were more socially skilled. The gender of the children distinguished the repertoire of social skills, according to their parents, mainly the school-age children. For the teachers, considering both school periods, girls were more socially skilled and, for both parents and teachers, boys presented more behavior problems. These data have implications for assessment and intervention procedures.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Achenbach, T. M., & Rescorla, L. (2001). Aseba school-age forms & profiles. Burlington: Aseba.

Bandeira, M., Rocha, S. S., Freitas, L. C., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006a). Habilidades sociais e variáveis sociodemográficas em estudantes do ensino fundamental. Psicologia em Estudo, 11(3), 541-549. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722006000300010

Bandeira, M., Rocha, S. S., Souza, T. M. P., Del Prette, Z. A. P., & Del Prette, A. (2006b). Comportamentos problemáticos em estudantes do ensino fundamental: características da ocorrência e relação com habilidades sociais e dificuldades de aprendizagem. Estudos de Psicologia (Natal), 11(2), 199-208. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2006000200009

Barham, E. J., & Cia, F. (2009). Repertório de habilidades sociais, problemas de comportamento, autoconceito e desempenho acadêmico de crianças no início da escolarização. Estudos de Psicologia (Campinas), 26(1), 45-55. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2009000100005

Barreto, S. O., Freitas. L. C., & Del Prette, Z. A. P. (2011). Habilidades sociais na comorbidade entre dificuldades de aprendizagem e problemas de comportamento: uma avaliação multimodal. Psico, 42(4), 503-510. http://dx.doi.org/10.15448/1980-8623.2011.4.7593

Berry, D., & O’Connor, E. (2010). Behavioral risk, teacherchild relationships, and social skill development across middle childhood: A child-by-environment analysis of change. Journal of Applied Developmental Psychology,31(1), 1-14. http://dx.doi.org/10.1016/j.appdev.2009.05.001

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., & Freiria, L. R. B. (2010). Indicativos de problemas de comportamento e de habilidades sociais em crianças: um estudo longitudinal. Psicologia: Reflexão e Crítica, 23(3), 506-515. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722010000300011

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., & Loureiro, S. R. (2009). Construction and validation of the brazilian Questionário de Respostas Socialmente Habilidosas segundo relato de professores (QRSH-PR). Spanish Journal of Psychology, 12(1), 349-359. http://dx.doi.org/10.1017/S1138741600001748

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., & Loureiro, S. R. (2011). Estudos de confiabilidade e validade do Questionário de Respostas Socialmente Habilidosas Versão para Pais - QRSH-Pais. Psicologia: Reflexão e Crítica, 24(2), 227-235. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722011000200003

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., & Manfrinato, J. W. S. (2005). Mães avaliam comportamentos socialmente “desejados” e “indesejados” de pré-escolares. Psicologia em Estudo, 10(2), 245-252. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-73722005000200011

Bolsoni-Silva, A. T., Marturano, E. M., Pereira, V. A., & Manfrinato, J. V. S. (2006). Habilidades sociais e problemas de comportamento de pré-escolares: comparando avaliações de mães e de professoras. Psicologia: Reflexão e Crítica, 19(3), 460-469. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722006000300015

Bordin, I. A. S., Mari, J. J., & Caeiro, M. F. (1995). Validação da versão brasileira do “Child Behavior Checklist” (CBCL) (Inventário de Comportamentos da Infância e Adolescência): dados preliminares. Revista ABP-APAL, 17(2), 55-66.

Cosentino-Rocha, L., & Linhares, M. B. M. (2013). Temperamento de crianças e diferenças de gênero. Paidéia, 23(54), 63-72. http://dx.doi.org/10.1590/1982-43272354201308

Karp, J., Serbin, L. A., Stack, D. S., & Schwartzman, A. E. (2004). An observational measure of children’s behavioural style: Evidence supporting a multi-method approach to studying temperament. Infant and Child Development, 13(2), 135-158. http://dx.doi.org/10.1002/icd.346

Kettler, R. J., Elliott, S. N., Davies, M., & Griffin, P. (2011). Testing a multi-stage screening system: Predicting performance on Australia’s national achievement test using teachers’ ratings of academic and social behaviors. School Psychology International, 33(1), 93-111. http://dx.doi.org/10.1177/0143034311403036

Kim, M. J., Doh, H. S., Hong, J. S., & Choi, M. K. (2010). Social skills training and parent education programs for aggressive preschoolers and their parents in South

Korea. Children and Youth Services Review, 33(6), 838- 845. http://dx.doi.org/10.1016/j.childyouth.2010.12.001

Konold, T. R., Jamison, K. R., Stanton-Chapman, T. L., & Rimm-Kaufman, S. E. (2010). Relationships among informant based measures of social skills and student achievement: A longitudinal examination of differential effects by sex. Applied Developmental Science, 14(1), 18-34. http://dx.doi.org/10.1080/10888690903510307

Lambert, E. W., Wahler, R. G., Andrade, A. R., & Bickman, L. (2001). Looking for the disorder in conduct disorder. Journal of Abnormal Psychology, 110(1), 110-123. http://dx.doi.org/10.1037/0021-843X.110.1.110

Landale, N. S., Lanza, S. T., Hillemeier, M., & Oropesa, R. S. (2013). Health and development among Mexican, black and white preschool children: An integrative approach using latent class analysis. Demographic Research, 28(44), 1302-1338. http://dx.doi.org/10.4054/DemRes.2013.28.44

Leman, P. J., & Björnberg, M. (2010). Conversation, development, and gender: A study of changes in children’s concepts of punishment. Child Development, 81(3), 958-971. http://dx.doi.org/10.1111/j.1467-8624.2010.01445.x

Leme, V. B., & Bolsoni-Silva, A. T. (2010). Habilidades sociais educativas parentais e comportamentos de pré-escolares. Estudos de Psicologia (Natal), 15(2), 161-173. http://dx.doi.org/10.1590/S1413-294X2010000200005

Massola, G. M., & Silvares, E. F. M. (2005). A percepção do distúrbio de comportamento infantil por agentes sociais versus encaminhamento para atendimento psicoterapêutico. Revista Interamericana de Psicología, 39(1), 139-150.

Melo, S. A., & Perfeito, H. C. C. S. (2006). Características da população infantil atendida em triagem no período de 2000 a 2002 numa clínica-escola. Estudos de Psicologia (Campinas), 23(3), 239-249. http://dx.doi.org/10.1590/S0103-166X2006000300003

Miner, J. L., & Clarke-Stewart, K. A. (2008). Trajectories of externalizing behavior from age 2 to age 9: Relations with gender, temperament, ethnicity, parenting, and rater. Developmental Psychology, 44(3), 771-786. http://dx.doi.org/10.1037/0012-1649.44.3.771

Olson, S. L., & Hoza, B. (1993). Preschool developmental antecedents of conduct problems in children beginning school. Journal of Clinical Child Psychology,22(1), 60-67. http://dx.doi.org/10.1207/s15374424jccp2201_6

Pizato, E. C. G., Marturano, E. M., & Fontaine, A. M. G. V. (2014). Trajetórias de habilidades sociais e problemas de comportamento no ensino fundamental: influência da educação infantil. Psicologia: Reflexão e Crítica, 27(1), 189-197. http://dx.doi.org/10.1590/S0102-79722014000100021

Reynolds, M. R., Sander, J. B., & Irvin, M. J. (2010). Latent curve modeling of internalizing behaviors and interpersonal skills through elementary school. School Psychology Quarterly, 25(4), 189-201. http://dx.doi.org/10.1037/a0021543

Samarakkody, D., Fernando, D., McClure, R., Perera, H., & De Silva, H. (2012). Prevalence of externalizingbehavior problems in Sri Lankan preschool children: Birth, childhood, and sociodemographic risk factors. Social Psychiatry and Psychiatric Epidemiology, 47(5), 757-762. http://dx.doi.org/10.1007/s00127-011-0377-5

Satake, H., Yoshida, K., Yamashita, H., Kinukawa, N., & Takagishi, T. (2003). Agreement between parents and teachers on behavioral/emotional problems in Japanese school children using the child behavior checklist. Child Psychiatry and Human Development, 34(2), 111-126. http://dx.doi.org/10.1023/A:1027342007736

Scortegagno, P., & Levandowski, D. (2004). Análise dos encaminhamentos de crianças com queixa escolar da Rede Municipal de Ensino de Caxias do Sul. Interações, 9(18), 127-152.

Wielewicki, A. (2011). Problemas de comportamento infantil: importância e limitações de estudos de caracterização em clínicas-escola brasileiras. Temas em Psicologia, 19(2), 379-389.

Wiley, A. L., Siperstein, G. N., Forness, S. R., & Brigham, F. J. (2010). School context and the problem behavior and social skills of students with emotional disturbance. Journal of Child Family Study, 19(4), 451-461. http://dx.doi.org/10.1007/s10826-009-9316-4

Downloads

Published

2023-03-22

How to Cite

BOLSONI-SILVA, A. T. ., & LOUREIRO, S. R. . (2023). Simultaneous assessement of social skills and behavior problems: Education and gender. Psychological Studies, 33(3). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/estpsi/article/view/7975

Issue

Section

PSYCHOLOGICAL ASSESSMENT