AVALIAÇÃO DOS CURSOS DE PÓS-GRADUAGÃO

ESTIMULO OU COERÇÃO

Authors

  • Maria das Graeas Targin Pontifícia Universidade Católica de Campinas

Keywords:

Brazilian scientificproduction - evaluation, Brazilian rescarches -production

Abstract

Considering the relevance ofthe scientific article in theprocess ofscientific communication, as well as the importance of CAPES in Brazilian post-graduation studies, the possible relationship between attributed evaluation to thepost-graduate courses by CAPES and the degree ofproduction ofarticles in scientific periodicals both printed and electronic done by the Brazilian researcher has been statistically analyzed in the following manner: the courses under the classification A produce more than the courses under B, which produce more than courses under C, and so on successively, being that at the time ofthe research (1997), the classifications wentfrom A to E. This study deals with the productivity of540 teachers in 60 courses, distributed throughout all the Brazilian regions in different areas ofknowledge. In general, the results do not confirm the existence ofa relationship, either in the printed or electronic periodicals. In other words, there is no significant difference between the groups. The group to group comparison, in the case of the printed articles, reveal only that the group classified under E produces less than A, B, C, and D.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDERSON , A. Networks for thinking in cliques?Science, Washington, v. 253, n. 5.019, p. 506, 2 Aug. .1991.

CASTRO, C. de M. Onde estão os puxões de orelha e os prêmios? Veja, São Paulo, v. 31, n. l, p. 86, 7 jan. 1998.

COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Diretoria de Avaliação. Avaliação da pós-graduação; síntese dos resultados. Brasília: 1995, 49 p,

Catálogo de cursos de mestrado e doutorado. Brasília: 1993. 345 p.

Avaliação internacional da CAPES. [online] Disponível na Internet via WWW. capes. gov.br/perfil/relat_avaliacao/index.htm. Arquivo capturado em 12 de agosto de 1998a.

[Coletânea dos critérios da CAPES]. Brasília: 1998b.

Perfil da pós-graduação. [online] Dispo-nível na Internet viaWWW. capes. gov.br/ scripts/ p_area.idc?cd_area. Arquivo capturado em 23 dejulho de 1998c,

KNUDSEN, D. W. Higher education: let the teachers teach. The Institute, New York, p. 13, Nov- 1995.

LEVIN, A. The log on the library. Johns Hopkins Magazine, Baltimore, p. 12-19, Feb. 1992.

MEADOWS, A. J. Communication research. San Diego: Academic Press, 1998. 266 p,

MUELLER, S. P. M. O crescimento da ciência, o comportamento científico e a comunicação científica: algumas reflexões. Revista da Escola de Biblioteconomia da UFMG, Belo Horizonte, v. 24, n. l, p. 63-84, jan,/jun. 1995,

PARSONSON, M. Pharaoh, Luther, and todayJEEE Spectrum, New York, p. 16, ago. 1993.

PINHO, J. T. O "papel" do professor universitário no Brasil. Belém: 1997. 7 p. (Digitado).

TONTA, Y. Scholarly communication and the use of networked information sources. In: IFLA GENERAL CONFERENCE, 61., 20-26 Aug. 1995, Istambul. Istambul: IFLA, 1995. 106p. p.37-45. (Paper No 065-soc-l -E). ZIMAN, J.Conhecimentopúblico. Belo Horizonte: Itatiaia, 1979. 164p.

Published

1999-03-25

How to Cite

Targin, M. das G. (1999). AVALIAÇÃO DOS CURSOS DE PÓS-GRADUAGÃO: ESTIMULO OU COERÇÃO. Transinformação, 11(1). Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/10358

Issue

Section

ARTIGOS