Development in School Libraries a Contribution to the sociocultural Make Up Of The Student
UMA CONTRIBUIÇÃO À FORMAÇÃO CRÍTICA SÓCIO-CULTURAL DO EDUCANDO
Keywords:
collection development, bias in text-books, psycholinguistic analysis racial atitudes in text-booksAbstract
The main objective of this research was to analyse the collection of
the Brazilian History -for 5th and 6th grades - hold by schoollibraries. It focus
on the presence of the negro in these collections, making use of the psycholinguistic analysis, which describes the meaning of verbs in either aspects denotative and connotative among the categories: social, cognitive,
affective and physical. The research also suggest ways to select children's books, supplying teachers and librarians with data to develop the book collection o school library.
Downloads
References
CALIFORNIA STATE DEPARTMENT OF EDUCATION. Ten quick waysto analyse children books for racismand sexismo Sacramento, 1988.
FARIA, A.L.G. de Ideologia no livro didático. 2.end. São Paulo: Cortez, 1984 (Coleção polêmica de nosso tempo, 1) .
GONÇALVES, L.A. Oliveira. Combate ao preconceito. Leia, São Paulo, V. 10, n. 57, dez. 1987.
LOURENÇOFILHO, M.B.O ensino e a biblioteca. ln: CONFER~NCIA DA SÉRIE EDUCAÇÃO E BIBLIOTECA, 1944, Rio de Janeiro: Imprensa Nacional. 1944.
McGUIRE, W.J. et aI. The self in society: effects of social contexts on the sense of self. British Journal of social psychology, Lechawarth, v.25, n.2, p.259-270, 1986.
NOSELLA, M. L. C. D. As belas mentiras. São Paulo: Cortez, 1979.
ROSEMBERG, Fulvia. Nossa escola é racista. Entrevista de Adilson Rodrigues. Leia, São Paulo, v.10, n.110, p. 52-53, dez. 1987.
sÁ, Olga de. Cultura + técnica: novo bibliotecário gerando maior informação. Ângulo, Lorena, n. 20, p. 4-6, out/dez. 1983.
VALENTE ,Ana Lúcia. Ser negro no Brasil hoje. 7.ed. São Paulo, Moderna, 1991 (Coleção polêmica de nosso tempo).
WITTER, G.P. Pesquisa documental, pesquisa bibliográfica e busca de informação. Estudos de Psicologia, Campinas, v. 7, n.1, p. 5-30, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2012 Transinformação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.