Teaching and learning: reflections concerning research within Information Science

Authors

  • Virginia Bentes PINTO Universidade Federal do Ceará
  • Edna Gomes PINHEIRO Universidade Fedral da Paraíba

Keywords:

research, research approaches, socio-poetics, receptive hearing

Abstract

Discusses some of the aspects related to the research concepts and their forms of quantitative, qualitative, and mixed approach, presenting the socio-poetics
and the sensitive creative approach, as methodological alternatives to be used in the Information Science and Library studies. It also points to the possible causes of the difficulties confronted by academics in the research practice, finalizing with some reflections concerning teaching and learning how to research.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ANDRÉ, M.E.D.A. Etnografia da prática escolar. Campinas: Papirus, 1995. 123p.

BARBIER, R. A escuta sensível em educação. Cadernos ANPED, Belo Horizonte, n.5, p.187-215, 1993.

BAGNO, M. Pesquisa na escola: o que é, como se faz. São Paulo: Loyola, 2001. 102p.

BEILLEROT, J. La recherche: essai d’analyse. Recherche de Formation, Paris, v.9 p.17-31, Avril 1991.

BORDINI, M.G.; AGUIAR, V.T. Literatura, a formação do leitor: alternativas metodológicas. Porto Alegre: Mercado Aberto, 1988. 176p.

CABRAL, I.E. O método criativo e sensível: alternativa de pesquisa na enfermagem. In: GAUTHIER, J.H.M. Pesquisa em enfermagem: novas metodologias aplicadas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1998. p.177-203.

DEMO, P. Pesquisa e construção do conhecimento. Rio de Janeiro: Tempo Brasileiro, 1994. p.255.

DERVIN, B. Users as research inventions: how research categories perpetuate myths. Journal of Communication, v.39, n.3, p.216-232, 1989.

GAUTHIER, J. A socio-poética: fundamentos teóricos, técnicas diferenciadas de pesquisa: vivência. Rio de Janeiro: UERJ/DEPEXT/NAPE, 1996. 83p.

GAUTHIER, J.H.M. et. al. Pesquisa em enfermagem: novas metodologias aplicadas. Rio de Janeiro: Guanabara Koogan, 1998. 302p.

GAUTHIER, J.; FLEURY, R.M.; GRANDO, B.S. (Org.). Uma pesquisa socio-poética. Florianópolis: UFSC, 2001. 120p.

GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro: Record, 2001. 107p.

GURVITCH, G. Déterminismes sociaux et liberté humaine. Paris: PUF, 1955. 140p.

HUGHES, J. A filosofia da pesquisa social. Rio de Janeiro: Zahar,1983. 156p.

MINAYO, M.C.S. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. Rio de Janeiro: Hucitec, 1993. 80p.

SANTOS, B.S. Um discurso sobre as ciências. Porto: Edições Afrontamento, 1996. 198p.

SERPA, L.F.P. Ciências e historicidade. Salvador: [s.n.], 1991. 120p.

STENHOUSE, L. La investigación como base de la enseñanza. Madrid: Morata, 1975.

Published

2003-11-25

How to Cite

Bentes PINTO, V. ., & Gomes PINHEIRO, E. . (2003). Teaching and learning: reflections concerning research within Information Science. Transinformação, 15(3), 1–14. Retrieved from https://puccampinas.emnuvens.com.br/transinfo/article/view/6409

Issue

Section

ARTIGOS ORIGINAIS